Fakty i mity o edukacji domowej


Najpopularniejsze mity:

Mit 1 – Nie mam odpowiednich kwalifikacji i wiedzy, żeby uczyć dzieci.

W naszym społeczeństwie pokutuje opinia, że trzeba mieć wykształcenie pedagogiczne, by móc uczyć dzieci. Jak pokazują badania – nic bardziej mylnego – to, jak dzieci poradzą sobie w edukacji domowej nie ma zbyt wiele wspólnego ani z wykształceniem rodziców ani zasobnością ich portfela (Link do badań). To, czego dzieci potrzebują to rodzica entuzjastycznie nastawionego do nauki i zaangażowanego w proces edukacji.

 

Mit 2 – Dzieci edukowane w domu są samotne i odizolowane od rówieśników

Nic bardziej mylnego (o ile nie mówimy o przypadku, gdzie rodzina mieszka z dala od cywilizacji, w małej chatce na zboczu góry).

Mit 3 – Dzieci, które spełniają obowiązek szkolny poza szkołą nie będą w stanie odnaleźć się w „prawdziwym świecie”

Dzieci uczone w domu żyją w „prawdziwym świecie” który można przeciwstawić życiu szkolnemu, gdzie w sztucznie stworzonej grupie rówieśników dzieci mają uczyć się „prawdziwego życia” ale nie ma tam miejsca na naukę zakładania konta w banku, pisania pism urzędowych, wysyłania paczek na poczcie, inwestowania pieniędzy.

Mit 4 -Edukacja domowa wymaga od rodzica poświęcania całego czasu w ciągu dnia nauczaniu.

W związku z tym, że nauka w domu jest mocno spersonalizowana i często w warunkach „jeden do jednego”, dzieci nauczane w domu są w stanie zrealizować program dużo szybciej niż  cała grupa w warunkach szkolnych. W młodszych klasach szkoły podstawowej wielu dzieciom wystarczy już 5-8 godzin tygodniowo by nauczyć się wszystkiego co zawiera podstawa programowa. Wielu rodziców zastanawia się wówczas co dzieci robią w szkole przez tyle godzin skoro godzina dziennie w zupełności wystarcza i to bez prac domowych!

 

Mit 5 – Moje dziecko nie nauczy się w domu tyle ile nauczy się w szkole

Wielu rodziców przecenia znaczenie nauczycieli i tego co dzieje się w szkole. Zakładają, że dzieci spędzają czas produktywnie i kreatywnie pod okiem specjalistów, którzy nieustannie dbają o podnoszenie poziomu wiedzy swoich wychowanków. Przez to wydaje im się niemożliwe nauczenie dziecka tego wszystkiego czego nauczyciele różnych specjalności uczą w szkole. Prawda jest jednak taka, że wiele dzieci nie wynosi z lekcji żadnej lub prawie żadnej wiedzy czy umiejętności. Te zdobywają odrabiając prace domowe, ucząc się do testów z podręczników, wypełniając setki stron zeszytów ćwiczeń.

 

Mit 6 – Rodziny wybierające edukację domową to rodziny bardzo religijne

Nie jest to zasada, choć rzeczywiście część osób decydujących się na edukację domową robi tak ze względu na treści przekazywane w szkołach np. na lekcjach wychowania do życia w rodzinie, które stoją w sprzeczności z ich poglądami religijnymi. Dla wielu osób edukacja domowa jest odpowiedzią na problemy systemu oświaty, takie jak nieudane reformy, obniżenie wieku szkolnego, system oceniania i testowania, itp. Również spora grupa to rodziny często podróżujące ze względu na wykonywaną pracę  a także ci, którzy szukają dla dzieci lepszych możliwości rozwoju wśród różnego rodzaju szkół prywatnych  czy społecznych a nie znajdując zadowalającej oferty decydują się na nauczanie dzieci w warunkach domowych.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *